Αγαπητέ Κύριε Βαμβακά, νέος αναπτυξιακός νόμος, νέα προοπτική για την Ελλάδα και τις επιχειρήσεις. Η VK PREMIUM για μια ακόμα φορά θα αποτελέσει σημαντικό παράγοντα συμβουλευτικής και διαχείρισης αυτής της προοπτικής. Μπορείτε να μας δώσετε το στίγμα;
Είναι γεγονός ότι η περίοδος που διανύουμε καθώς και τα επόμενα χρόνια, θα υπάρξουν αρκετά προγράμματα (ΕΣΠΑ, Αναπτυξιακός Νόμος κλπ που στόχο έχουν να βοηθήσουν εταιρείες να αναπτυχθούν καλύπτοντας ένα μέρος του κόστους επενδύσεων τους. Η VK PREMIUM από την ημέρα της ίδρυσης της, πριν 14 χρόνια, παρέχει στήριξη στις εταιρείες να κάνουν χρήση αυτών των προγραμμάτων και να πάρουν πίσω ένα μέρος του κόστους των επενδύσεων τους (σε κάποιες περιπτώσεις μέχρι και 70%). Οι ενισχύεις αυτές μπορούν να έχουν είτε τη μορφή της επιδότησης είτε των φορολογικών απαλλαγών (μη καταβολή φόρου εισοδήματος) ή επιδότηση του κόστους απασχόλησης.
Ποιο είναι το σημαντικότερο πεδίο, είτε στο στάδιο απόφασης, είτε στο στάδιο σχεδιασμού/υλοποίησης, το οποίο θα πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις που θα θέλουν να αξιοποιήσουν τον νέο αυτό αναπτυξιακό νόμο;
Είναι σημαντικό ο κάθε επιχειρηματίας να μοιράζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα τις σκέψεις του για τα μελλοντικά επενδυτικά σχέδια της εταιρείας με τον σύμβουλο επενδύσεων που εμπιστεύεται προκειμένου να γίνει ένας σωστός προγραμματισμός και να αξιοποιηθούν τα αντίστοιχα προγράμματα. Συχνά διαπιστώνουμε ότι ο χρονισμός μεταξύ έναρξης υλοποίησης επενδύσεων και διαθεσιμότητας προγραμμάτων δεν συνάδει με αποτέλεσμα πολλές επενδύσεις να μην τυγχάνουν ενίσχυσης από τα διάφορα προγράμματα που τρέχουν κατά καιρούς. Κάποια από αυτά τα προγράμματα ενίσχυσης είναι επαναλαμβανόμενα και τρέχουν κάθε 4-5 χρόνια και κάποια άλλα σε ποιο τακτικά χρονικά διαστήματα. Για αυτό, το σωστό timing είναι κρίσιμης σημασίας για τη μη περαιτέρω ταμειακή επιβάρυνση των εταιρειών. Είναι πολύ κρίσιμο ο σύμβουλος επενδύσεων να είναι άριστα ενημερωμένος για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται ώστε να καθοδηγήσει το κάθε επιχειρηματία στο πλάνο επενδύσεων του για τα επόμενα χρόνια. Αυτή τη περίοδο τρέχουν ήδη τρέχουν πολλά προγράμματα και αναμένεται να τρέξουν ακόμη περισσότερα. Ο συνδυασμός αυτών των προγραμμάτων όπου είναι δυνατό είναι ζωτικής σημασίας για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
Ποιο είναι το προφίλ των επιχειρήσεων, οι οποίες πιστεύετε ότι θα πρέπει να δουν αυτό το νόμο ως μια νέα ευκαιρία ανάπτυξης;
Οι περισσότερες εταιρείες σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα νέα αυτά προγράμματα. Ο προγραμματισμός, η προσαρμοστικότητα τους καθώς και η γνώση του συμβούλου επενδύσεων θα δώσει στις Εταιρείες την δυνατότητα να αξιοποιήσουν τα χρηματοδοτικά αυτά εργαλεία και να απελευθερώσουν πόρους για την εμπορική ανάπτυξη και επέκταση τους.
Η ενεργειακή μετάβαση είναι ένας σημαντικός στόχος των οικονομικών μονάδων για την αξιοποίηση του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027;
Ο προϋπολογισμός του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027 είναι περίπου €20δις εκ των οποίων τα 2/3 αυτών των αρκετών δισεκατομμυρίων θα πάνε στην πράσινη ανάπτυξη, στην έξυπνη ανάπτυξη, στο green και στο smart. Το επιχειρησιακό πρόγραμμα του περιβάλλοντος, με απώτερο στόχο την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής θα περιλαμβάνει σημαντικά κονδύλια για την ενέργεια και ενεργειακή εξοικονόμηση.
Η αξιοποίηση για την ενεργειακή μετάβαση, σε ποιους άξονες κατά την γνώμη σας πρέπει να δώσει έμφαση; Η μείωση του κόστους κατανάλωσης θα αποφέρει ξεκάθαρα ένα οικονομικό αποτέλεσμα, το οποίο μπορεί να φτάσει και σε Net Zero Energy ανάλογα το προφίλ της οικονομικής μονάδας. Πόσο ενισχύεται αυτό από το όφελος της μετάβασης της, σε μια πράσινη λειτουργία που σέβεται το περιβάλλον και δείχνει έμπρακτα στους πελάτες της τον δρόμο για βιώσιμη ανάπτυξη;
Οι επενδύσεις για ενεργειακή μετάβαση έχουν δημιουργήσει μια τεράστια αγορά, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. Οι λόγοι είναι προφανείς. Κάθε οικονομική μονάδα βελτιώνει το περιβαλλοντικό της αποτύπωμα, βελτιώνει τα οικονομικά της αποτελέσματα, συμμετέχει ενεργά στη προστασία του πλανήτη που ζούμε, σεβόμενη τα θεσμικά πλαίσια, τα ηθικά, τους κανόνες της αγοράς και φυσικά τους πελάτες της. Η σχέση με τους πελάτες έχει πλέον διαμορφωθεί διαφορετικά. Οι πελάτες εξετάζουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εταιρειών, η δύναμη του brand δεν τους αρκεί. Η προστασία του Περιβάλλοντος δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο.
Πιστεύετε ότι η ένταξη στο νέο αναπτυξιακό νόμο πρέπει να δώσει την ευκαιρία να αξιοποιηθεί και επικοινωνιακά η ενεργειακή μετάβαση και γιατί;
Ναι θα έπρεπε. Η μείωση του ενεργειακού αποτυπώματος δεν είναι μια οποιαδήποτε επένδυση. Αφορά στους πάντες και για αυτό πρέπει να ενημερωθούν οι πάντες.
Πόσο εκπαιδευμένες είναι οι επιχειρήσεις στην αξιοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων, ποιος είναι ο βαθμός ανταπόκρισης σε αυτά;
Οι περισσότερες Ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ήδη αξιοποιήσει τα διάφορα προγράμματα ΕΣΠΑ καθώς και τους αναπτυξιακούς νόμους που έχουν τρέξει όλα αυτά τα προηγούμενα χρόνια και θεωρώ ότι σε ένα μεγάλο βαθμό είναι εξοικειωμένες με τις διαδικασίες αυτές. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο παρατηρείται το φαινόμενο της χαμηλής υλοποίησης των επενδύσεων και κατ’ επέκταση απορρόφηση των σχετικών κονδυλίων. Παράγοντες που έχουν σχέση με τις αστάθεια της οικονομίας, της αβεβαιότητας καθώς και της έλλειψης ιδίων κεφαλαίων είναι βασικοί λόγοι για τη μη υλοποίηση των επενδυτικών αυτών σχεδίων. Τα μέτρα ενίσχυσης των επιχειρήσεων και μέσα από τα χρηματοδοτικά πρoγράμματα που ήδη τρέχουν λόγω COVID 19 μπορούν να αξιοποιηθούν συνδυαστικά σε αρκετές περιπτώσεις προς όφελος των επιχειρήσεων, της ρευστότητας και των ταμειακών ροών τους.
Έχουν οι Ελληνικές επιχειρήσεις κουλτούρα αξιοποίησης αναπτυξιακών νόμων και που συνήθως κινείται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση;
Είναι μια συνολική προσπάθεια η διαμόρφωση κουλτούρας. Οι Ελληνικές επιχειρήσεις, εξαιρουμένων περιόδων ύφεσης και οικονομικών κρίσεων, θέλουν την ανάπτυξη και την ενίσχυση κάθε σχετικής προς αυτή την κατεύθυνση προσπάθειας. Στις δύσκολες περιόδους είναι καθοριστική η συμβολή του Συμβούλου, ο οποίος δεν θα αρκείται στην ενημέρωση, αλλά θα εστιάζεται στην συλλογή, την ανάλυση, την επεξεργασία όλων των δεδομένων για την επίτευξη ενός και μόνο στόχου, της κάλυψης των αναγκών του πελάτη, σε επίπεδο εταιρικής ανάπτυξης και πάντα με πλήρη σεβασμό στην εταιρική ταυτότητα.
Κώστας Βαμβακάς, CEO VK PREMIUM & CEO VK Medical Cannabis Co LinkedinAccount
VK PREMIUM, Σύμβουλοι Επιχειρήσεων
Αμαρουσίου Χαλανδρίου 71, Μαρούσι Αττικής, Τηλ.: 210 6835560, Email: info@vkpremium.gr, Website, LinkedinAccount