- Το 2019, πάνω από το 40 % των ατόμων ηλικίας 30-34 ετών στην ΕΕ είχαν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
- Το 2019, το 81 % των ατόμων ηλικίας 25-54 ετών στην ΕΕ είχαν ολοκληρώσει τουλάχιστον την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε σύγκριση με το 66 % των ατόμων ηλικίας 55 έως 74 ετών.
Το άρθρο αυτό παρέχει πρόσφατα στατιστικά στοιχεία για τα επίπεδα εκπαίδευσης ανά χώρα, ηλικιακή ομάδα και φύλο του πληθυσμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης , του EFTA και των υποψήφιων χωρών και αποτελούν μέρος διαδικτυακής δημοσίευσης σχετικά με την εκπαίδευση και την κατάρτιση.
Επίπεδο μορφωτικού επιπέδου ανά ηλικία
Τα πρότυπα του μορφωτικού επιπέδου του πληθυσμού έχουν αλλάξει σημαντικά: κατά μέσο όρο, τα νεότερα άτομα φθάνουν σε υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης από ό, τι τα άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Το 2019, το 80,8 % των ατόμων ηλικίας 25-54 ετών της ΕΕ είχαν ολοκληρώσει τουλάχιστον την ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε σύγκριση με το 66,2 % των ατόμων ηλικίας 55-74 ετών. Τα άτομα με μορφωτικό επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανήλθαν στο 34,6 % των ατόμων ηλικίας 25-54 ετών και στο 20,9 % των ατόμων ηλικίας 55-74 ετών.(βλέπε πίνακα 1).
Την Στρατηγική «Ευρώπη 2020» καθορίζει μια σειρά από στόχους συμπεριλαμβανομένου ενός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή ότι έως το 2020 το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 30-34 ετών με ολοκλήρωση τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 40 %. Το 2019, το 40,3 % του πληθυσμού ηλικίας 30-34 ετών στην ΕΕ είχε ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, επιτυγχάνοντας τον στόχο για πρώτη φορά (βλέπε γράφημα 1).
Σε 18 κράτη μέλη της ΕΕ το ποσοστό αυτό ήταν επίσης 40 % ή περισσότερο το 2019· αυτό συνέβη επίσης στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ισλανδία, τη Νορβηγία και την Ελβετία. Αντιθέτως, τα χαμηλότερα ποσοστά των ατόμων που έχουν ολοκληρώσει τριτοβάθμια εκπαίδευση παρατηρήθηκαν στη Ρουμανία και την Ιταλία, όπου το ποσοστό των ατόμων με ολοκλήρωση τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ήταν κάτω του 30 %. Οι εθνικοί στόχοι ποικίλουν από 66 % στο Λουξεμβούργο έως 26 % στην Ιταλία· 18 Χώρες έχουν ήδη επιτύχει τους εθνικούς τους στόχους.
Επίπεδο μορφωτικού επιπέδου ανά φύλο
Για το σύνολο της ΕΕ, οι γυναίκες πέτυχαν ήδη τον πρωταρχικό στόχο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» το 2013 (με ποσοστό 40,1 % των γυναικών που ολοκλήρωσαν την τριτοβάθμια εκπαίδευση αυτό το έτος στην ΕΕ). Το ποσοστό ολοκλήρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για τους άνδρες αυτής της ηλικιακής ομάδας ανήλθε σε 35,1 % το 2019. Το ποσοστό των ανδρών με τριτοβάθμια εκπαίδευση αυξήθηκε την τελευταία δεκαετία, αλλά με βραδύτερο ρυθμό απ’ ό, τι για τις γυναίκες, με αποτέλεσμα την αύξηση του χάσματος μεταξύ των φύλων (βλέπε γράφημα 2).
Τα στοιχεία για το μορφωτικό επίπεδο δείχνουν επίσης ότι, το 2019, πάνω από τα τέσσερα πέμπτα (83,5 %) του πληθυσμού της ΕΕ ηλικίας 20-24 ετών είχαν ολοκληρώσει τουλάχιστον ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (δηλ. επίπεδο ISCED 3 και άνω), ποσοστό που ανήλθε στο 86,2 % για τις γυναίκες (βλέπε πίνακα 2).
Από την άλλη πλευρά, το 10,2 % των νέων ηλικίας 18-24 ετών (11,9 % των ανδρών και 8,4 % των γυναικών) είχαν ολοκληρώσει την πολύ κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αλλά δεν παρακολουθούσαν πλέον εκπαίδευση και κατάρτιση το 2019. Η ΕΕ θέτει ως πρωταρχικό στόχο τη μείωση του ποσοστού αυτού σε λιγότερο από 10 % έως το 2020 στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020». Το ποσοστό αυτό ονομάζεται συνήθως «άτομα που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και κατάρτιση».
Το εθνικό επίπεδο-στόχος για τον δείκτη αυτό έχει ήδη επιτευχθεί από 16 κράτη μέλη της ΕΕ το 2019. Ωστόσο, το ποσοστό των ατόμων που εγκαταλείπουν πρόωρα την εκπαίδευση και την κατάρτιση εξακολουθεί να είναι υψηλό στην Ισπανία (17,3 %), τη Μάλτα (16,7 %) και τη Ρουμανία (15,3 %) (βλέπε γράφημα 3).
Πηγή: ec.europa.eu