Οι εξελίξεις της τεχνολογίας δείχνουν ότι οι αερομεταφορές θα αλλάξουν σημαντικά κατά τις επόμενες δεκαετίες, ιδιαίτερα σε ένα σχετικά νέο κομμάτι, το οποίο αφορά κάλυψη αποστάσεων μικρότερων των 100 χιλιομέτρων. Οι αερομεταφορές αυτές θα γίνονται γύρω και εντός πυκνοκατοικημένων αστικών ιστών ή μεταξύ σημείων ενδιαφέροντος, όπως π.χ. από το αεροδρόμιο σε ένα νησί, σε ένα yacht ή σε ένα ξενοδοχείο πολυτελείας. Οι αερομεταφορές σε αυτές τις μικρές αποστάσεις θα γνωρίσουν σημαντικές αλλαγές μέσα στην επόμενη δεκαετία, επωφελούμενες από τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, της τεχνητής νοημοσύνης και της αυτόνομης καθοδήγησης, όπως είναι τα λεγόμενα drones. Σε αυτόν τον τομέα της κινητικότητας έχουμε την είσοδο μικρών ηλεκτροκινούμενων αυτόνομων αεροσκαφών για 2 έως 4 επιβάτες, τα οποία απο-προσγειώνονται κάθετα από μικρούς χώρους. Δεν χρειάζεται το έδαφος να διαθέτει σημαντική υποδομή, ούτε απαιτούνται πτητικές ικανότητες από τους επιβαίνοντες. Οι υπολογιστές αναλαμβάνουν τη θέση του πιλότου και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας. Η λέξη «κινητικότητα» (mobility) αποκτά νέα σημασία, καθώς με την αυτόνομη πτήση θα έχει πλέον τρεις διαστάσεις. Η τεχνολογία είναι ήδη διαθέσιμη και υπό δοκιμή. Τα επόμενα δύσκολα βήματα θα είναι η ένταξη της τεχνολογίας αυτής στην υπάρχουσα αεροπορική δραστηριότητα. Αυτό το στάδιο μπορεί να διαρκέσει μία ή και παραπάνω δεκαετίες, καθώς η ένταξη μίας τεχνολογίας στην καθημερινότητα είναι σχεδόν πάντα πιο δύσκολη από την εφεύρεση της ίδιας της τεχνολογίας.
Ταυτόχρονα, για την υπόλοιπη αεροπορία (και όχι μόνο) οι περιβαλλοντικές ανησυχίες θα γίνουν όλο και ισχυρότερες, δημιουργώντας έντονες πιέσεις για την υιοθέτηση τεχνολογιών που οδηγούν σε χαμηλότερους ρύπους CO2. Η ηλεκτροκίνηση για τα αεροπλάνα είναι μονόδρομος, όμως για δύο δεκαετίες ακόμη τα ορυκτά καύσιμα, όπως π.χ. η κηροζίνη, θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται στην αεροπορία. Η ενέργεια που χρειάζεται το αεροπλάνο για να ανέβει σε ύψος 10 χιλιομέτρων και να κινηθεί με 900 χλμ./ώρα, για πολλές ώρες, δεν θα μπορέσει να αποθηκευτεί σε μπαταρίες αρκετά μικρές και ελαφριές, ώστε να αντικαταστήσουν την ενεργειακή αποθηκευτική ικανότητα της κηροζίνης. Σίγουρα, όμως, η τεχνολογία θα επιτρέψει να χρησιμοποιείται ηλεκτρική ενέργεια σε κάποιες φάσεις της πτήσης, όπως είναι η πλεύση (cruising). Με αυτόν τον τρόπο τα αεροπλάνα θα μπορούν να χρησιμοποιούν καύσιμα για ενεργοβόρες πτητικές φάσεις, όπως η απογείωση και η προσγείωση, αλλά στην πλεύση και στην κάθοδο η χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για τους κινητήρες θα είναι εφικτή.
Το μέλλον είναι παρόν και είναι γύρω μας, σε μικρές εφαρμογές και στην καθημερινότητά μας. Ο συνδυασμός διαφορετικών τεχνολογιών που ήδη υπάρχουν θα οδηγήσει στην ακόμη πιο ουσιαστική και καθημερινή κατάκτηση των αιθέρων από τον άνθρωπο.
Ηλίας Μαραγκάκης, Chief Operating Officer Fraport– Δεκέμβριος 2019