Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στις 7 Ιουλίου στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΔΝΟ) για την αναθεώρηση της στρατηγικής του 2018 για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία. Η συμφωνία αποτελεί ορόσημο για τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών και για τη διασφάλιση της δίκαιης συμβολής του ναυτιλιακού τομέα στην επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού, ανάλογα με το μερίδιό του 3 % στις παγκόσμιες εκπομπές. Τώρα που έχει επιτευχθεί η συμφωνία, είναι σημαντικό να αρχίσει η εφαρμογή το συντομότερο δυνατόν.
Η αναθεωρημένη στρατηγική για το 2023 θέτει ως στόχο καθαρέςμηδενικές εκπομπές από τα πλοία «έως ή γύρω από το 2050». Πρόκειται για σημαντική αύξηση του επιπέδου φιλοδοξίας σε σύγκριση με την υφιστάμενη στρατηγική για το 2018, η οποία αποσκοπούσε στη μείωση των εκπομπών από τα πλοία κατά μόλις 50 % στον ίδιο χρονικό ορίζοντα. Συμφωνήθηκε επίσης μια πορεία με ενδεικτικά σημεία ελέγχου που καθορίστηκαν για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα πλοία κατά τουλάχιστον 20 % — επιδιώκοντας 30 % — το 2030 και τουλάχιστον 70 % — επιδιώκοντας 80 % — το 2040, αμφότερα σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2008. Η Επιτροπή είναι έτοιμη να συνεργαστεί με τα κράτη μέλη της ΕΕ και άλλα μέρη του ΔΝΟ για την εφαρμογή μιας πορείας που συνάδει με τον στόχο της συμφωνίας του Παρισιού για τη θερμοκρασία.
Η στρατηγική θέτει επίσης ως σημαντικό στόχο την υιοθέτηση τεχνολογιών, καυσίμων και/ή πηγών ενέργειας μηδενικών ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2030 σε ποσοστό τουλάχιστον 5 %, με στόχο την υιοθέτηση τεχνολογιών, καυσίμων και/ή πηγών ενέργειας με μηδενικές ή σχεδόν μηδενικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Ο στόχος αυτός θα θέσει σε κίνηση τη μετάβαση, στέλνοντας ένα σαφές μήνυμα στους κλάδους της ναυτιλίας και των καυσίμων και παρέχοντας κίνητρα για τις απαιτούμενες επενδυτικές αποφάσεις και επιλογές καυσίμων.
Τέλος, σημειώθηκε ικανοποιητική πρόοδος όσον αφορά τα μέτρα για την υλοποίηση των στόχων. Ο ΔΝΟ κατέληξε σε συναίνεση σχετικά με την ανάγκη θέσπισης τέτοιων μέτρων έως το 2025 και ότι θα πρέπει να περιλαμβάνουν ένα πρότυπο που θα ρυθμίζει τη σταδιακή μείωση της έντασης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων πλοίων και έναν μηχανισμό τιμολόγησης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία. Τα μέτρα θα αναπτυχθούν με βάση μια ολοκληρωμένη εκτίμηση επιπτώσεων που θα διασφαλίζει ότι μειώνουν αποτελεσματικά τις εκπομπές από τον τομέα, συμβάλλοντας παράλληλα σε ισότιμους όρους ανταγωνισμού και σε δίκαιη και ισότιμη μετάβαση που δεν θα αφήνει κανέναν στο περιθώριο.
Τα επίπεδα φιλοδοξίας και τα ενδεικτικά σημεία ελέγχου λαμβάνουν υπόψη τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τον κύκλο ζωής των καυσίμων πλοίων με στόχο τη μείωση των εκπομπών εντός των ορίων του ενεργειακού συστήματος της διεθνούς ναυτιλίας, αποτρέποντας έτσι τη μετατόπιση των εκπομπών σε άλλους τομείς. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για την έγκριση των κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με την ένταση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατάτον κύκλο ζωής των καυσίμων πλοίων, οι οποίες παρέχουν στέρεα θεμέλια για τα επόμενα έτη και εγγυώνται τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Τα κράτη μέλη της ΕΕ και η Επιτροπή συνεργάστηκαν στενά και επέδειξαν ηγετικό ρόλο για τη διευκόλυνση της σύναψης συμφωνίας σήμερα. Η ΕΕ θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τα μέρη του ΔΝΟ για τη λήψη σαφών και φιλόδοξων μέτρων έως το 2025, καθώς και για τη συνέχιση της παροχής βοήθειας στις αναπτυσσόμενες και λιγότερο ανεπτυγμένες χώρες.
Bιώσιμες, ασφαλείς και αποδοτικές υποδομές μεταφορών
Follow us στη σελίδα στο Facebook ΕΔΩ για να βλέπετε όλα τα νέα